lördag 5 december 2009

VIT JUL och julen i Radio

Bilden hämtad från www.ltz.se
Kolla vilken ljuvlig bild! Eftersom snön bäddat in min tomt så otroligt vackert och jag inte ännu kan bjuda på en midvinterbild från egen kamera får ni hålla till godo med andra fotografer så länge. =) Denna bild är så härligt midvinter(julig). Så där som vintern och julen för den delen också ska vara för mig. Vackert vackert vitt, frostigt och en gnutta sol med långa skuggor!
Förra julen spenderade jag i södra delarna av vårat land i Väst, närmare bestämt i Göteborg. Redan så här i adventstider kom depressionen krypandes. Visst åkte det fram lite pynt, julskivorna gick på och balkongen kläddes i granris och belysning. Men vad såg jag när jag tittade ut genom fönstret? Jo en grön/brun-leråker till gräsmatta. En svartgrå himmel som bokstavligt talat hällde ner ett surregn mest hela december. Trädens grenar hängde kala och spretande så där som på några riktiga spökträd. Vinden blåste och rev i en så fort man gick utanför dörren och termometern visade på så varmt att alla pölar aldrig skulle ens närmat sig att frysa till is. Så med andra ord, gick jag hela decembermånad i total avsaknad av julkänslor i stämning. När jag sedan tvingades vistas i detta gröngråa mörker var det inte utan att jag fällde en tår på julaftonsmorgonen. Det är den värsta julen jag någonsin haft, och jag lovade mig själv dyrt och heligt att inte spendera fler på liknande sätt.
De flesta som känner mig förstår nog mycket väl varför. Förutom mitt nuvarande X som fortfarande envisas med att inbilla sig att jag skulle välja bort känslan av att befinna sig i känslan som likt bilden ovan ger för fler vintrar i Blöteborg. Västkusten på sommaren är underbar, att besöka, men absolut inte vintertid och inte heller att bo i när boendet ska vara i en bullrig grå förort..så idag har en och annan propp och den sista biten av proppskåpet sprängts i luften. Dessutom har jag råkat på en kraftig förkylning som dessvärre nu börjat anta formen av feber. Ska kolla tempen men är lur på att den visar mer än vanligt.
För er som också gillar julmusik så här i adventstider kan jag tipsa om Julen i Sveriges Radio. Där kan ni välja att lyssna på julmusik i webradio i form av två olika kanaler; Klassisk jul eller Bjällerklang! Där finns också Julradiokalendern samt Ture Sventon från Unga Radioteatern bland annat. Jag som älskar gamla klassiker kommer lyssna på detta mer än en gång när jag sitter och knapprar på burken.
Nu har jag haft allra käraste systeryster på besök och ska försöka svänga förbi mina vänner på Tallvik på lite saffransbullar..men först tempen!
Ha en riktigt fin 2:a advents helg!
Och TACK alla söta ni som lämnar några rader i kommentarsfältet. Det uppskattas!
G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar