tisdag 8 december 2009

Gabriellas Hus

Så här i förkylningstider då rastlösheten slår till och jag vägrar ligga still hela tiden tänkte jag i eftermiddags äntligen ta fram kameran, låna usb-sladd och bjuda er på några bilder från mitt hem. Men så hade inte bara sladden sagt upp sig utan så även batterierna i kameran. =( Så tyvärr blev det inga nytagna bilder på hallen, julpyssel mm som jag tänkt bjuda på. Jag lovar att det ska fixas inom kort! =)
Däremot slog det mig att det ju ganska korkat är av mig, med tanke på vad jag döpt min blogg till och vad jag en gång också ämnade skriva om inte ens ha visat en bild på "Gabriellas hus" (som sagt virrig är jag). En och annan av er vet ju faktiskt inte hur jag bor slog det mig. =) Bilden ovan är tagen i våras och underbara maj när björkarna vid min infart precis håller på och slå ut. Detta är alltså huset jag bor i på bilden ovan (och för er som känner till Överkalix ligger det precis ovanför Kalixälven passerandes Nybyn).

Och så här ser det ut tvärs över tomten. Kalixälven flyter stillsamt förbi och inbjuder till så väl härliga ispromenader (som på bilden nedan) och skidåkning på vintern som fantastiskt svalkande dopp sommartid.



Här har vi juninattens solsken vid midnatt. Jag står på byavägen framför mitt hus och beundrar sommarnattens magiska sken.

Här ser vi min systerdotter och min allra bästa Lisa (tror vi förresten hängt i vått och tårrt i över 20 år nu) på min altan. Ett helt tjejgäng var vi som firade att vi fick semester precis på samma dag i juli. Baktill syns mitt gamla "hebre" som stått här nästintill lika länge sen huset. Jättegammalt och mysigt med loft. Tänkte precis avsluta med några ljuvliga bilder från bastuflotten som tog oss ut på älven vid midnatt denna kväll. Men blogger blev envist och nu går det inte att ladda fler bilder.

Håll till godo så länge.

Nu ska jag dricke lite julmust och titta efter i jullådan om jag glömt ngn liten nisse som kan få komma fram. =)

Ni som lämnar kommentarer. TACK så jätte mycket. Jag blir lika glad alltid. Till er som lämnar er bloggadress svarar jag allt som oftast i era egna bloggar men om ni inte har en blogg eller lämnar adressen svarar jag under era kommentarer. =)

Ha en riktigt skön kväll!

G

1 kommentar:

  1. Åh, det där huset är ju helt fantastiskt fint. Vad kul att du bor där. Det är så där gammalt och charmigt, me LIKE mucho!!! Jag sneglar alltid dit när jag kör förbi.

    Ang målningstips, om du vill shabba kan du först måla med svart färg. Gärna m vattenbaserad grundfärg, men Tobbe i vår målarbutik har inte sån, så jag brukar köpa matt sprayfärg istället. Sprayfärg är dyr, jag är fattig just nu :-) , så jag sprayar bara där jag vet att jag sedan kommer att vilja shabba. Sen målar jag två varv m vit vattenbaserad grundfärg. När det torkar, så tar jag fram sandpappret. Börja mjukt, gnid sen som bara den... hahaha... du ser när det blir så som du vill ha det. Man måste ju förstås vara lite försiktig så man inte gnider bort den svarta färgen, för den vill man ju ha fram. Ja, hoppas du fattar min beskrivning.
    Lycka till å må gott,
    kram Petra

    SvaraRadera