måndag 14 december 2009

Midvinterkyla i Luciatider

God morgon kära Ni! Egentligen börjar dagen ta form av eftermiddag men eftersom jag är långledig (me like!) och inte hade någon brådska i säng igårkväll så har jag tagit sovmorgon. Så länge mina kära fyrbenta små vänner tillät mig vill säga..innan Mario fick nog av att vänta på att få ta sin sedvanliga morgonrunda runt huset. Hörde han gå lös på div. saker han vet att han INTE får röra men slog dövörat till. Ända fram tills han gav sig på min fina vita tomte jag fick i julklapp för några år sedan..den är bannlyst för honom..och när han ska vara en riktig "finne i r*ven" beger han sig till den och puffar och sliter i den..så det var inte annat för mig än att kravla mig ur sängen..raka spåret till ytterdörren och slå upp den för att känna -15 grader isande kyla stryka sig mot bara ben...brrrr...Det har åtminstone blivit varmare med tanke på gårdagens -22 hos mig...

Helgen som gått har minst sagt varit späckad. Tredje advent, Lucia som innebär att min brorsdotter Isabelle redan hunnit bli 14 år!!!!, besök från södern mm mm. Har hållit oss hemma och vridit och vänt på livet i största allmänhet och känslostormar i synnerhet. Fixat och donat med lite smågranar, griljering av årets första julskinka, provsmakat årets första glögg, inhandlat lite julklappar till småfolket samt mina efterlängtade Gore Tex kängor...(nu j-lar ska det vandras) och tänt en massa ljus. Har också shoppat loss på julgranstillbehör så nu är väntan spänd på vad pappa ska komma med från skogen. Som ni ser tänker jag alltså inte sätta mig på första bästa flygstol..utan stanna kvar här med en varm glögg i handen och titta på min julgran. =) Idag insåg jag dessutom hur kort det är kvar till julafton..och panikslagen som jag nästintill blev fick jag göra en online-shopping för att försöka stilla samvetet över att jag hittils köpt NOLL julklappar (jag hade ju nämligen inte tänkt köpa några heller). Tur att det existerar expressleverans! =)

För övrigt börjar väl jag vara redo för jul och mys med familj och vänner. Har ju som sagt ledig fram till torsdagkväll och iom att mina projekt här hemma för stunden är klara tänkte jag mig på lite julbak imorgon. Pynt och jox är fixat klart. Här ovan syns en bild på min absoluta favorit. Min stora vita stjärna som följt mig sen åren i Lund. Men den hänger fortf med och pryder sin plats i mitt kök..som går i vitt som ni ser (men med lite röda detaljer iaf så storebror, Sis och Paps håller sig på mattan..tänk att jag ska ha en sån stor familj och alla naturligtvis likt mig själv måste lägga sig i allt..tom. färgen på gardinerna hos varandra..haha) Mer vitt har det som jag nämnt ovan.

Här syns en del av min hall som jag utlovat(den minsta delen som även den varit alldeles vinröd med bård i mitten som sagt). Som min käre far har slitit och slitit. Och så kom ju den där målaren som jag inte ens visste om att jag hade i släkten och dessutom ville han ju knappt ha betalt..så gissa om jag är nöjd!? =)

Och här står också min stora favorittomte som Mario envetet ger sig på och tuktar. Den har fått byta plats tre gånger i år för att han inte kan hålla tassar och tänder i styr. =)

Så här ser min murstock ut (som än idag fungerar trots alla år huset har på nacken). Idag är den framtagen, påputsad och vitmålad. För ett år sedan hängde här köksfläkt och skåp. Framför denna står nu min kamin och sprakar i köket och detta har min duktiga pappa och Storebror fixat (med viss assistans av bla. den yngre storebrodern).
Avslutningsvis bjuder jag på några vackra midvinterfoton tagna från min gård. I skrivande stund har jag som vanligt smågäster fulla tomten. Och som bäst kilar inte bara en utan nu också två ekorrkompisar upp och ner och om varandra för att mummsa på en massa gotta. Ni är ju några som fått ta del av historien om dessa söta varelser och jag kan fortfarande stå i timmar och studera dem...


Så här vackert lyser solen på trädtopparna..och det knarrar ljuvligt under fötterna. Häromdagen när vi tog oss en liten promenad längre in i skogen upptäckte vi dessutom spåren efter ytterligare tassar som tydligen stryker på min lilla skogsväg om natten. Jag är ingen djurexpert men av google att döma har jag Lodjur eller Mårdhund inpå knuten. Numer är det rätt spännande att gå ut och ställa sig utanför ytterdörren mitt i natten när det är som svartast och alldeles knäpptyst..och som jag alltid sagt...fler än en gång har jag känt mig så iaktagen där jag stått...fast jag aldrig kunnat iakta tillbaka pga mörkret.
I natt hörde jag räven på ängen en bit bort återigen..skällande utan att jag kunde se den...men det gör ingenting..jag vet om att den finns där och aldrig aldrig behöver jag känna mig ensamen här!
Nu är det dags för lite frukost och ikväll blir det middag hos kära Syster.
Ha en fin dag.
KRAM
G

11 kommentarer:

  1. VILKET FINT HEM DU HAR.//K

    SvaraRadera
  2. NyfiKen i en strut, Kanske jag Kan sKriva till dig K, vad tycKer du? // MVH från en som Kan och vet det du fisKar efter:)

    SvaraRadera
  3. * OJ, TRAMPA JAG NÅGON PÅ TÅRNA
    * HAR MAN LÄST BLOGGEN KAN JAG FÖRSTÅ VARFÖR OCH VEM DU ÄR "NO HARD FEELINGS"
    * SVARTSJUKA ÄR JOBBIGT
    * SKRIV GÄRNA TILL MIG OM DU VILL.
    //K

    SvaraRadera
  4. mailet är skickat..mr K, som i?

    SvaraRadera
  5. Till ovan givna kommentarer: Min blogg är MIN BLOGG. Blogg som i att jag skriver om tankar, funderingar, små tips och ideér jag har om allt mellan himmel och jord. Oftast om saker som finns runt om mig i mitt hem och som står mig varmt om hjärtat. Den är ingen kontaktannons eller argumentationsforum för småsint svartsjuka. Jag KRÄVER ett vårdat och respektfullt språk av alla som skriver här och inga sur-fasoner, eller tuppfäktningar. Det kan man roa sig med någon annanstans.

    K: tack så mkt för kommentaren om mitt och din mail tycks vara felskriven.

    SvaraRadera
  6. MIN MAIL ÄR: karl.sunesson75@live.se
    GLÖMDE SIFFRAN//K

    SvaraRadera
  7. Ägaren till Gabriellas hus. Du skriver så fint och kärleksfullt. Du kan utrycka dig om allt så det blir spännande.
    Anser att du borde släppa taget om pojkarna och kanske satsa på någor där du får möjlighet att skriva och berätta....kanske journalist eller författare.
    Känner inte någon som skriver så otroligt härligt som när du fattar pennan eller eller "slår" på brosans tangentbord...:) Kram från The man:)in GBG//Hans
    ps K får stå för sitt...jag står för mitt

    SvaraRadera
  8. G
    TACK FÖR DITT FINA MAIL:) /K

    SvaraRadera
  9. FÖRMODLIGEN FÅR VI EN VIT JUL ÄVEN I MELLANSVERIGE SOM NI HAR:)/ KRAM K

    SvaraRadera
  10. Ring mig sötnos//Hans

    SvaraRadera
  11. HEJSAN I NORR, HUR ÄR DET? KALLT O MKT SNÖ? VI HAR OXÅ EN HEL DEL SNÖ HOS OSS.//KRAM K

    SvaraRadera