söndag 27 december 2009

Mellandagar

Idag är den första av mellandagar...och jag ska välvilligt erkänna att det passar mig mycket bra! Juafton, juldagen och annandagen passerar alltid så snabbt. Det är så mycket som ska göras, hinnas och av tradition ska firas så dagarna tenderar att bli nog så uppbokade i mitt tycke..När mellandagarna sedan kommer så blir det åtminstone i mitt liv mer frihet att varva ner och ta dagen som den kommer. Ja lite friare helt enkelt. (Dessvärre jobbar jag alla utav dem utom idag så just i år känns det inte så fria och sköna som de brukar)
Lite stress blev det ju faktiskt ändå så där innan aftonen men det har varit en mycket mysig jul som oftast. Sedan 30 år firar min familj i föräldrarnas hus och så har vi gjort även i år. Alla syskon, syskonbarn och respektive. Kalleanka, glöggmys, julbord, tomten, klappar och alldeles för mycket go fika och choklad. =) Juldagen var det dags för både julmiddag hemma hos mig, firande av Storebrors födelsedag och lite party med vänner och bekanta. Annandagen gick för första gången på flera år dessvärre mer i trötthetens tecken pga nattliga eskapader men bjöd dock på bastubad och fikastund hos mor o far och mysig kvällsmiddag här hemma bara jag & H innan vi somnade framför nattfilmen bland chokladkartonger.
Tänkte bjuda er på några juliga bilder från min jul och mitt hus innan jag ställer mig vid spisen igen. Magen kurrar alldeles för mycket för att det ska bli något av konstruktivt bloggande upptäckte jag plötsligt. =) Dan före dan klädde vi som omnämnt granen. Och för alla som ev. undrar. Ja den är riktig! Skulle aldrig få för mig att inta ngn plastig varelse (då jag inte heller lider av någon allergi) och NEJ NEJ och åter NEJ alla granar är INTE drabbade av svamp eller annan sjuka. Denna hämtade Paps och Storebror till oss och lyser så mysigt och doftar underbart i mitt kök. Hellst vill jag inte behöva köpa en heller och har hittils haft den stora fördelen att få hjälp med huggning och hemtransport av en vild, i mitt tycke ser de man kan köpa för konstgjorda ut än de som växer vilt och känns lite mer äkta.

Så här såg det ut hos mamma och pappa på julafton. Deras julgran innan julafton.

Ett enkelt sätt att kombinera hyacinter. Jag tog en gammal adventsljusstake och ställde dem på rad och så i med lite mossa. Då jag trodde att dessa blommor var totalförbjudna när det skulle komma en allergiker köpte jag inga, förrän dan före dan före dan då jag hittade näst intill luktfria. Därav har det fortfarande inte slagit ut..

Det har däremot min vackra Amaryllis. Och Nu har den tom. ännu fler blommor än här på fotot. Oj så vackra dessa blommor är! För varje år blir på något sätt blommor och växter allt viktigare i juldekorerandet för mig. Inte så konstigt kanske..levande varelser är ju alltid vackrare än döda ting.


Avslutningsvis hittade jag några vackra vintervyer som fanns på datorn. Dock tagna när snön knappt täckte marken och det därför ser lite sparsamt vitt ut. Nu har vi betydligt mer av den vita varan. Tycker dock att vintersolen är så vacker på dessa bilder från min tomt att jag bjuder på dem ändå. Tänk att nu går vi bara mot ljusare tider! =)

Som sagt..magen kurrar och det är dags för mig att svänga ihop något i köket.
Till er Alla önskar jag en God Fortsättning så länge!
KRAM
G





5 kommentarer:

  1. Puss från en som haft en underbar vecka i Gabriellas Hus//Din Hans

    SvaraRadera
  2. God fortsättning på dig oxå :) Kram systeryster.

    SvaraRadera
  3. Det finns bara en av dig och det är Du..osv.

    Puss från ett kallt Göteborg med 5-6 minus...//Hans

    SvaraRadera
  4. Go morgon fina Du...Saknar DIG!!!//puss & Kram Hans

    SvaraRadera
  5. Vill träffa DIG snart...fina DU!
    Kram
    Hans

    SvaraRadera