fredag 18 december 2009

Julen närmar sig

Så har vi kommit till veckan före veckan då mycket skall fixas och donas med runt om i vårt avlånga land. Eftersom min långledighet bjöd på mycket egen tid så har jag pysslat på och donat med ett och anat för att faktiskt försöka undvika julstressen nästa vecka.

I måndags damp Storebror med son ner och levererade en av mina efterlängtade köp från Jultidningarna. Och det visade sig vara precis en sådan bok jag föräntat mig. Inspiration till tusen och ett och annat fyndigt recept på både ätbara saker och annat småpyssel.


Och jag satte genast igång att studera...och bestämde mig snabbt för att fixa julknäcken a la Ernst denna gång. I micron 10-12 min. En variant fullspäckad med nötter men eftersom det finns de som är dödligt allergiska gjorde jag också en mer traditionell variant med bara mandel. Måste erkänna att jag alltid ställt mig mycket skeptisk till microvarianter av matlagning. Men dessa blev alldeles perfekta. Smakar precis som spiskokt knäck men är så mycket enklare att laga och dessutom följde jag Ernst råd och skippade knäckformarna till fördel för brytbitar! Att rekommendera! =)



Och visst är det mysigt när man väl varvar ner och tar sig tid att julpyssla i lugn och ro? Inte för att man måste utan för att det är roligt och julstämningsskapande. Brorsonen lyste upp som en lykta i mörkret och likt alla barn måste han ju bara provsmaka en, två och tre gånger. Det är så härligt att få ha andras barn omkring sig till låns när man själv inte har några små..för att få se det där speciellt tindrandet i ögonen så fort det vankas julmys.




Så här smaskigt blev det!

Min mamma som jobbat som lärare i kommunen i 40 år la i tisdags pekpinnen på hyllan för gott, ställde undan skolväskan och gick i pension. Det innebar extra tidigt jullov för henne i år och därför tog vi oss tid för ett gemensamt julbak i onsdags. Så i tidig iskall (termometern visade på -27.9 hemma hos mig) morgonstund åkte jag hem till mamma och pappa fullproppad med recept och ingredienser. Mamma slängde ihop fler lussekatter och bullar och jag följde återigen Ernst råd om gudomliga kanelhjärtan...gudomliga blev dem också...efter stor frustration med degen...men det var det värt. Sen gav jag mig i kast med Leilas underbara Saffranskaka...och äntligen kom min Rom från Brasilien väl till pass. Och sicken kaka sen...Bilden ovan är tagen från recept.nu men jag vill påstå att min blev precis lika vacker....och Sicken smak! Då följde jag också hennes instruktioner slaviskt..hihi

De senaste två dagarna har jag återgått till jobbet och har också hunnit avverka ett glöggmingel helt oplanerandes för mig och kollegan igårkväll. Dessutom hann jag nästan handla klart alla julklappar idag innan jag gick på passet och kände mig mer än nöjd över min effektiva shopping!

Nu vankas det en glögg och lite mer funderingar..föränringarnas vindar blåser..men först som sagt den där glöggen.

Ha en fin kväll och en trevlig lördag Alla Ni!

KRAMAR/G

3 kommentarer:

  1. Längtar till dig hjärtat Puss Hans

    SvaraRadera
  2. snart kommer jag...*blink*

    puss falken

    SvaraRadera
  3. Så mycket smaskigt du fått till, bra jobbat tjejen. Jag älskar din adventljusstake, hur vacker som helst. Å lyllos du som har Ernstboken. Han är ju bara bäst (ja, iaf en av de allra bästa- mysgubben).
    Du bjuder inte på receptet till saffrankakan, som ju ser helt LJUVLIG ut?

    Må gott,
    kram Petra

    SvaraRadera