söndag 23 maj 2010

Riktiga vänner kan man lita på...eller?

Mycket skit har jag skådat i mina dagar. Både från egna och andras vänner. Folk utnyttjar, svinar och beteer sig allmänt skitaktigt åt då och då, har väl alltid gjort och kommer väl alltid att göra. Den senaste historien om hur en samarbetpartners tillika vän blivit behandlad av sin dito kommer här och tar sin början i boken jag la upp igår.

För någon dag sen fick jag höra av Katarina som jag nämnt i inlägget nedan att inga mindre än Aftonbladet ville göra en artikel om boken Lantlig Charm utgiven av henne själv och Anette Hjärpe. Katarina var förstås uppfylld av glädje över detta och berättade om foton, intervju (som dock inte skulle ske av henne utan hennes kollega), material mm mm. Skit kul tyckte jag som sedan länge sedan sett fram emot att köpa boken. Även på Hjärpes blogg kunde jag och alla andra läsare ta del av infon om att Aftonbladet intervjuat henne om Deras bok samt att de igår var dags för publicering.

Skyndade mig till ICA och hem igen för att läsa reportaget. Döm av min förvåning när artikeln Mest av allt handlar om Hjärpe, hennes hem och hennes inredningstips och Minst av allt om den gemensamma boken, deras gemensamma arbete, vad boken innehåller samt vilka personerna bakom boken är. Katarina är TILL OCH MED bortklippt från det foto hon "änkom" kört 14 mil för att ta tillsammans med sin kollega Hjärpe tänkt till artikeln. Jag ringde genast upp Katarina och jag blev inte förvånad över att hon inte var den gladaste lärkan i den stunden. Till saken hör att Katarina flertalet gånger efterfrågat sin kollega Hjärpe om just Aftonbladets material som Hjärpe själv korrekturläst och godkänt. Men fått till svar att Hjärpe råkats slänga bort detta. Ingen behöver ju vara Einstein för att förstå varför något plötsligt kommit bort i samband med detta godkännande.

Där går min gräns för vad jag tyst konstaterar för mig själv och eftersom Hjärpe själv delar med sig av all info, ja förutom denna då som ni nyss fått av mig, så skrev jag en kommentar till henne där jag starkt ifrågasatte hennes agerande. Enligt mig borde båda upphovs"kvinnorna" och deras arbete synas lika mycket när det gäller boken. Bland annat citerade jag ett stycke ur artikeln där Aftonbladet påstår att Hjärpe gjort jobbet som Katarina istället gjort som layoutare. Allt detta godkänt av Hjärpe genom hennes korrekturläsning.

Anette Hjärpe har nu raderat 3 kommentarer skrivna av mig på hennes blogg (2 av dem alltså besvarande på hennes kommentarer i min blogg), jag har varit saklig, gett konstruktiv kritik och ställt henne några frågor. Vad har svaren blivit? Jo att jag inte ska uttala mig om något jag inget vet, att jag inte har rätt att yttra mig, att jag inte får skriva om detta på hennes blogg samt förfrågningar om vad jag menar och nu senast i ett mail till Katarina undrar hon varför jag trakasserar henne och vad jag har emot henne samt ber Katarina tala om för mig att jag ska vara tyst. *Host Host*

SÅ ANETTE HJÄRPE: För hur många gånger i ordningen behöver du det förtydligat?! JAG HAR INGET EMOT DIG SOM PERSON UTAN DITT AGERANDE! Jag har agerat och skrivit efter solklar fakta som jag tagit del av från din blogg, Aftonbladets helgbilaga 22/5 2010 samt Katarinas egna ord om erat samarbete. Om du anser att jag trakasserar dig genom att skriva en kommentar och sedan besvara dina egna kommentarer i min blogg föreslår jag starkt att du slår upp ordet. Jag skiter fullständigt i vad du gör av ditt liv, ditt hem eller hur du behandlar alla andra människor runt om dig förutom Katarina. Hon är en stark, duktig vän och samarbetspartner och otroligt duktig på vad hon gör. Det stinker att trampa ner den personen som gjort halva jobbet minst med er bok genom att se till att enbart Du glänser i media. Din ursäkt med att du inget har vetat om köper ju inte ens en idiot med IQ Fiskmås, du har ju själv korrekturläst och godkänt Aftonbladets material.

Eftersom Hjärpe snabbt som ögat raderar vartenda ord jag skriver om detta på hennes blogg publicerar jag det här. För jag anser att alla människor med ryggrad ska kunna stå för sina ord och sitt agerande....Med detta skiter jag i denna stinkande ruttna historia. Jag köper boken för att Katarina gör ett superbra jobb, stöttar henne och har Starkt rekommenderat henne att för evigt dumpa sin "samarbetspartner"...Det ska bli intressant att se hur en eventuell bok blir till utan vare sig Fotograf el Layoutare. Men det kanske är dags att börja betala för det istället för att utnyttja vänner?

Jag har ärligt talat inte hört talas om mycket fulare historia två vänner emellan.
Och vet Ni vad? Jag hade också sovit j-ligt dåligt på natten om jag betett mig på detta sätt!

6 kommentarer:

  1. Ja du Gabriella, tur att vi ännu har rätt att tycka, tro, veta, kommentera och drömma vad vi vill!

    Jag hade väntat mig ett reportage med focus på boken och då också givetvis på de som författat den.
    Sex sidor i Aftonbladets helgbilaga "Härligt Hemma", vilken möjlighet till presentation av sig själv och det man sysslar med !

    Tyvärr så blev artikeln, enligt mig, endast ännu ett "hemma hos reportage".
    Allt handlade om Anettes liv o levene, hem o pyssel.Några få rader om deras bok men men inte mycket om arbetet med den.

    Om Katarina, ingenting, inte ens hennes bloggadress...

    Trist...mer än trist...

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Jag som känner Anette, vet att hon är en rakryggad person, och även genomsnäll.Sen att Aftonbladet klipper bort bilden där de båda är med är ju faktiskt nåt som inte hon kan rå för.Sen så är det ju så att en fotograf aldrig brukar få lika stor uppmärksamhet. Det är ju faktiskt så att tidningarna vill visa bilderna på hemmen. Att Katarina är fotograf till bilderna står ju klart och tydligt i repotaget. Så gräv ner den Svenska Avundsjukan.

    SvaraRadera
  3. Goddag Lena yxskaft!!!

    Ingen bok utan bilder, inget tidningspreportage utan bilder eller hur?

    Uppmärksamhet, jo visst, men det hänger ganska mycket på att foton finns om en fotobok ska bli av... eller har jag missuppfattat???

    Sen är det väl så vad jag förstår av allt detta skrivande så är väl ändå inte Anette ägare av denna bok, de är de väl bägge två!!!?

    Och vad jag också verkar gå in i min skalle är väl att reportaget skulle ha handlat om BOKEN...men blev ett hemma hos, där den andra glömdes bort... ooops

    /Ann
    ann-1967@live.se

    SvaraRadera
  4. Ja du Lena, hade allt detta handlat om en bild där en person blivit bortklippt hade probelmet varit litet. Som de flesta fattar är det ganska mycket större än så. Reportaget var som ovan nämns tänkt till att ägnas åt boken som faktiskt är skapt av TVÅ stycken, Katarina är i detta fall långt ifrån enbart fotograf vilket du borde veta då du är så god vän till Anette. Tycker du ska kontakta K och ta reda på vad Layout innebär..som tips kan jag ge dig att det är den personen som till allra största del bestämmer hur boken ska se ut och sätter ihop den.
    Vad är det du inbillar dig att jag är avundsjuk på? Jag har aldrig haft som önskan att hamna i Aftonbladet eller någon annan tidning utan unnar ALL CRED åt BÅDA bokskapare, men det ska inte göras av en ensam på bekostnad av den andre. Vad tror du att Anette skulle stå kvar med om Katarina med sin upphovsrätt drog in varenda bild och ej tillät ngt gå i tryck?

    SvaraRadera
  5. Behöver jag påpeka det igen, Anette har korrektur läst allting, godkänt det och därigenom varit fullt medveten om i vilken omfattning Katarina skulle nämnas. Så ursäktandet är ganska fjuttigt.

    SvaraRadera
  6. Det finns något som heter " det du säger om andra säger mer om dig själv".
    Iréne

    SvaraRadera