tisdag 8 juni 2010

BankFjäsk

Jag är inte pepp. Inte alls. Jag har genomskådat våra svenska storbanker (eller kanske var det bara jag som var naivt blåst..säkerligen denna gång också) och deras svinande fjäsk. Jag tillhör inte den skaran som gjort hus eller lägenhetsköp tidigare och inte varit så insatt i det hela.
Det närmsta jag kommit är att studera vänner eller bekanta casha in för ett trevligt ställe, eller mer i detalj studerat Lyxfällan när de krokar tag i den ena ekonomiska idioten efter den andra, håvar in dem på banken som hippsvipps löser alla deras ekonomiska bryderier de själva satt sig i genom lovet om större lån av ngn trevlig samarbetsvillig bankkvinna/man.

Men nu har jag genomskådat de där inställsamma, slippsbeklädda fjantarna till pappersvändare och deras äckliga tv-smicker. Hur många gånger har inte dårfink 1 och 2 suttit där i stolarna tillsammans med Mattias och Charlie (ja alla ni som gillar detta tv-program fattar vem jag menar) och raddat upp sina ekonomiska genidrag; arbetslös 1 och mammaledig 2, ett hus välbelånat över sitt värde, kreditkortsskulder i långa listor, knappast mat i kylen och allehanda dyra teknikprylar inhandlade på avbetalning. Oftast haglar betalningsanmärkningarna som spön i backen över den ena och ingen av dem har ngn inkomst. Och ÄNDÅ sitter banken där och ler, och förstår och gör vad; JO LÅNAR DEM ÄNNU MER PENGAR att sanera sina skulder med!

Men om jag går in där och lägger fram min månadsinkomst tillsammans med min särbo, det faktum att vi är tillsvidareanställda, tjänar rätt bra, har ordnad ekonomi och dessutom en Bostadsrätt som säljas ska och som inbringar en del cash i vinst samt inga övriga skulder...nej då gnisslas det, krånglas och det ska undersökas och granskas och kanske eventuellt klämmas fram ett löfte om ett lån som ger en månadskostnad av summan som den ena av oss idag ensam står för.

Men jag kanske helt enkelt ska klä ner mig till en "halvpantad idiot som blåst upp hela j-la livet i mobiltelefoner och billiga skitkläder på postorder samt ätit skräpmat i den mängd att jag nu gjort mig skyldig till flera 100-tusen", släpa med mig Lyxfällan och gråta en skvätt om hur synd det är om mig samt ställa dit en kameraman...då j-la kommer nog stålarna fram!

F-n vad trött jag är på detta äckelfjäsk, slirvigt bankfolk och tröttsamma Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar