tisdag 17 november 2009

Julen- röd eller vit?















Igårkväll fick jag ett trevligt avbrott i min "ligga hemma och vara sjuk"-måndag. Big Sis och hennes dotter kom och hälsade på. Drack julmust och mummsade världens godaste Biskvikaka som dock är värre än syndigaste synderna själv när det kommer till kalorier. Just igår klappade vi oss nöjt på magen och mumsade ändå ;)

Och så kom det här med julen på tal. Eftersom det är dags att snart ta fram lite mysig beslysning och börja adventsdekorera i våra hem. Då jag är ganska nyinflyttad i mitt lilla hus så blir det i år dags att handla lite nytt då jag har många fler fönster osv. Min kära syster undrade därför om jag hittat några julgardiner till köket. Jo svarade jag "Ett par vita". "Ett par vita?!?!?!" upprepar hon förskräckt och tittar på mig som om jag är från månen...till jul??? Och saken är den att nej, de är inga julgardiner jag köpt. Helt ärligt hade jag inte ens tänkt ha några gardiner till jul, om det inte varit för att mina fönsterkarmar och brädor än så länge är bajsbruna istället för vita. Så för att dämpa detta intryck bäddar jag in i lite vitt. Systrar må vi vara men när de kommer till form och färg har vi lite olika syn på saker och ting. Syrran kör rött, rött, rött i varmaste julanda och gör det så där myyyyyyyyysigt och inbäddat. Kanske inte är så förvånande att det var hon som en gång i tiden gjorde min nuvarande hall helröd..=) Och det är också jättefint. Det tycker jag om (ja inte hallen då som jag just nu förvandlar till vit). Hos henne och hos mamma och pappa. Där det alltid varit just rött, grönt och guldigt och ombonat varmt. Men hos mig vankas det annat.

Bilderna ovan fick jag inspiration av och hittade dem hos denvitajulen.blogspot.com. Det är alltså inte jag som är fotograf, och där uppges inte vem det är heller.
Vad tycker ni? Gör ni julen rödaste röd eller kallare vit?

1 kommentar:

  1. Min jul..hmmm. Kommer på mig själv att jag inte alls tänker på färg, istället är det belysningen som jag klurar på. Jag skulle vilja ha det så där glittrigt, strålande & tindrande som i en tecknad film : )
    Jag önskar mig en gnistrande vit jul med massor av ljus o lite grönt! Nu ska jag sova, hoppas du är frisk o kommer i morgon...Kram A-tur <3

    SvaraRadera