fredag 19 mars 2010

Fredag inför mys



Det vankas Fredag idag. Och eftersom min mage envisas med att vara i ordentligt olag blev det hemmadag idag. Har fortsatt konsultera kennlar och hundfantaster av rasen Irländsk Setter. Ända sedan jag som 11 åring började tjata på mina föräldrar om en egen hund och jag övergett tankarna på en egen Lassie dvs. en långhårig Collie har Irländaren varit en drömhund för mig. 12 år gammal beslutade min mamma att jag fick välja mellan en Bichon Frisé eller ingen hund alls. Jag valde en Bichon Frisé. Det skulle jag inte göra om. Rasen är vänlig, snäll, trygg och allt det jag sätter i fokus men med ett ENORMT pälsabete för att hunden ska vara just så gudomligt tjusig som en välvårdad Bichon är. Jag och frisersalonger för hundar går inte hand i hand.

Som många av er som följer min blogg kunnat konstatera har detta med hundras uppfyllt delar av min hjärnverksamhet i månader, ja tom år. Och på något sätt har jag varje gång jag funderat mer på en ras känt att; nja..men det finns något annat. Jag har bara inte kunnat sätta fingret på vad. Tills det en dag bara klickade ner; och jag satte igång att undersöka rasen närmre och framför allt ta reda på om folks alla negativa åsikter om den stämmer. Och som jag själv misstänkte var många sanningar just sådana med stor midifikation.

Nu har jag pratat med 4 kennlar, rasklubben, SSK, och "vanliga" ägare till rasen och berättat om tanken med mitt hundköp, syfte, intressen mm mm. Ingen av de personerna stämmer in i den "vanliga tyckarens" varningar. Snarare raka motsatsen. Jag ömsom skrattat, ömsom gråtit till berättelser och historier om settrarna och deras otroligt godmodiga natur och framfart utomhus. Så nu kan jag med gott samvete säga som en vän gav mig rådet: SKIT I VAD ALLA TYCKARE TYCKER! Och det gör jag nu..Det är ingen annan som varken ska betala för, leva med eller aktiver o lära min framtida hund än jag.

Nu håller jag tummar och tår för att de tilltänkta föräldrarna lyckats "få till det"..nu när jag verkar ha haft turen att hitta de rätta linjerna förenat med en otroligt seriös och tillmötesgående uppfödare. För er som gillar detta med hundar kan jag rekomendera att gå in på www.minminlight.se samt www.dublinerann.com
varifrån båda två stammar. Där fins gott om underbara bilder på Irländare.

Nu ska jag samla kraft till att hänga tvätt och fundera på vad som kan tänkas inmundigas till fredagsmys ensam som jag är. Med lite tur kommer Storebror och Dennis på helgvisit..här börjar kännas lite tomt.

TREVLIG HELG önskar jag Alla- Hundälskare eller Ej.

3 kommentarer:

  1. Hej Gogumma! Tack vare dig är jag numera ständigt online och laddad, eller iaf min mobil : )Ser fram emot härliga skidturer med två rödhåriga vänner som jag hoppas kommer att stanna här uppe i norr. Kramis A

    SvaraRadera
  2. Morning

    Vakna till den här underbara låten...Rise against - Hero of War
    Puss//Hans

    SvaraRadera
  3. Min bror och hans sambo har en Irländsk setter. Cool hundras!

    Folk tycker och tänker på tok för mycket om allt och andra. Man får slå dövörat till helt enkelt.

    Kramar i massor.
    Liz

    SvaraRadera